אבטחה בבנקים: האיומים השונים והפתרונות

22.05.2013

השבוע נתקלנו באירוע טראגי בבנק הפועלים בבאר שבע שבו נרצחו ארבעה אנשים על ידי לקוח הבנק, שהתאבד לאחר מעשיו. לאור האירוע הזה יש לרענן את נהלי האבטחה והשגרה בבנקים בישראל. נפרוש את האיומים הקיימים ונציע את פתרונות האבטחה האפשריים כדי לנסות ולמנוע הישנות של מקרים דומים.

האזינו לבני טל מדבר על בעיות האבטחה בסניף בנק הפועלים בבאר שבע:

אבטחת בנקים: האיומים השונים

  1. שוד בנק. זהו האיום השכיח והמוכר ביותר כשמדובר בבנק. מטבע הדברים, בבנק מתרכז כסף מזומן רב, שמהווה פיתוי לשודדים שונים.
  2. פעילות חבלנית עוינת (פח"ע). מדובר באיום של מחבלים שינסו להשתלט על אנשים או על סכום כסף גדול בבנק. אם למחבלים מידע מוקדם על הגעת סכום גדול לבנק, הם עלולים לנסות לשדוד את הכסף, ומחובת קצין הביטחון הראשי והמשטרה להעמיד בפניהם קשיים. כאן נדרשת עבודת מודיעין מקדימה.
  3. הפרות סדר על רקע מצב כלכלי. ישראל נמצאת במצב כלכלי קשה ומחאות חברתיות הפכו לדבר שבשגרה. בקרב המדינות המפותחות, המדינה נמצאת בין הראשונות במספר העניים. במקרה הספציפי של הרצח בבאר שבע, מדובר באדם שהרג אנשים בבנק על רקע מצב כלכלי קשה.
  4. "פיגוע חברתי". אנשים שנתונים בקשיים נפשיים, כלכליים וסוציו אקונומיים, ועלולים לבצע מעשה נוראי, כמו מקרה משה סילמן שהצית את עצמו למוות.

בניית האבטחה: פתרונות לשיפור המצב

  1. הצבת מאבטח חמוש בכניסה. בין אם מדובר בבנק קטן, בינוני או גדול, חובה שהצעד הזה ייעשה. על המאבטח להיות בוגר יחידה קרבית, שעבר קורס מאבטחים ארוך – שבמקרה של אירוע חריג, הוא יפגע במחבל כדי שאף אחד אחר לא ייפגע. כיום נהוג לראות מאבטחים קשישים לרוב, המהווים לעג לרש. בנקים הם לא סופרמרקט, ואני לא בטוח שלמאבטח קשיש יהיה מספיק כוח אפילו לדרוך את הנשק. בנוסף, חובה שיהיה נוהל רענון למאבטחים. אין לייבש בעמדה מאבטח במשך 15-12 שעות, שיסבול מהחום בקיץ ומהגשם בחורף. כמו כל אדם, גם הוא זקוק להפסקה.
  2. מצלמות אבטחה עם שליטה מרחוק. חובה להשתמש במצלמות שכאלה שיעבירו חומרים אונליין לחדר הבקרה המרכזי של הבנק, שם יבחנו את המתרחש בסניפים. הדבר ייצור חגורה נוספת של אבטחה כדי לספק התרעות במקרים של תנועות חשודות או אנשים חמושים שמעוניינים להיכנס לבנק. יש לדאוג ללחצני מצוקה למאבטח ולמנהל הבנק במקרה הצורך.
  3. שימוש במגנומטר. במקומות מועדים לפורענות ובסניפים גדולים, מוצבים מגנומטרים. אלו יכולים לתת אינדיקציה מקצועית יותר כדי לדעת אם נכנס אדם חשוד לבנק. ברור שמגנומטרים גדולים ורציניים הם לא דבר ריאלי בסניפים קטנים, אבל שווה לחשוב על הנושא בסניפים הגדולים.

לסיכום, פתרונות אבטחה כמו שהצעתי, צריכים להיות מוצבים בסניפי בנקים ובמקומות שבהם עוסקים בהרבה מאוד כסף, לדוגמא בבנק הדואר. המקומות האלו מועדים לפורענות ולכן יש להעניק להם את פתרונות האבטחה ההולמים.



קטגוריות:מאמרים

סגור לתגובות.