אבטחת בתי ספר ומוסדות יהודיים בחו"ל

21.03.2012

מאת: אל"מ (במיל') בני טל

בשבוע האחרון, זועזענו כולנו מיכולות האכזריות, כאשר חמושים ירו למוות בשני מבוגרים ובשלושה ילדים קטנים, בכניסה לבית ספר יהודי בטולוז-צרפת. מקרה זה, מחזיר מחדש לסדר היום, את החשיבות שבאבטחת מוסדות יהודים ובתי ספר ברחבי אירופה והעולם.

 

כעקרון, המוסד הישראלי נוהג לסייע לקהילות היהודיות ברחבי העולם, באמצעות הדרכת מאבטחים וסיוע מלמעלה כאשר ישנו צורך בכך. אך האבטחה בזמני "שגרה", מוטלת על הקהילה עצמה.

בבסיסה של המוכנות לאבטחה ובמיוחד מעבר לים, עומדת היכולת המודיעינית. ברגע שישנו מודיעין, ניתן להערך בהתאם וכמובן להקצות משאבים רבים יותר לצורך אבטחה היקפית ככל הניתן של הקהילה. בצרפת ומדינות נוספות באירופה, ישנן קהילות מוסלמיות גדולות אשר הן בעלות מוטיבציה גדולה לפגע ולסלק את היהודים מעל פני האדמה – כמו תמיד.

צפו בסיקור הפרשה מתוך חדשות ערוץ 2:

איסוף מאבטחים והכשרה

את מאבטחי הקהילה ניתן לחלק לשתי קבוצות. ישנם המתנדבים מתוך הקהילה עצמה, אשר מסייעים בארגון וליווי וישנם המאבטחים עצמם. מאבטחים אלו הם בדרך כלל ישראלים או סטודנטים ישראלים אשר לומדים בחו"ל. החשוב בתפישה זו, הוא מניעת האפשרות של גיוס מאבטחים מקומיים – לא יהודיים שעשויים לבסוף להתברר כבעלי אינטרס לפגע.

המאבטחים אשר מאותרים בארץ או בחו"ל, נבדקים ועוברים הכשרה מתקדמת על ידי המוסד וכחות הביטחון ויוצאים לחו"ל עם נשק אשר קיבלו ממשרד הפנים. הדבר מאוד לא מקובל, לאור העובדה שבאירופה מקפידים על הרחקת הנשק מהאזרחים, אך משרד הפים האירופי מספק רישיונות נשק  וארונות נשק לקהילות הנזקקות לכך.

תצפיות ואבטחה היקפית

את המוסדות ובתי הספר יש לאבטח באמצעות מאבטחים גלויים וסמויים. בשעות הבוקר, כאשר ההורים מביאים את הילדים וגנים ובתי הספר, מתרכזים כולם חשופים בכניסות למוסדות, מה שבנוסף לפקק הנוצר – מהווה מלכודת מוות להורים ולילדים.

לדעתי, יש להפריד את ההורים מהסעת הילדים ולבצע את האיסופים באמצעות אוטובוס מאובטח, אשר אוסף כל ילד מפתח ביתו, כאשר מאבטח יורד מן האוטובוס, מוודא שהמצב בטוח ורק אז ממשיכים לנסוע. אמנם הדבר מזכיר במקצת את ימי לבנון, אך הדבר הכרחי לבטיחותם של הילדים – במיוחד בבתי הספר הפרטיים של עובדי הקונסולויות למיניהן.

בנוסף, יש להתקין מצלמות על מסילות נעות, אשר מחוברות כולן לחדר בקרה, המאפשר למאבטחים לסרוק בצורה היקפית את השטח סביב בית הספר. ניתן, בזמנים המצריכים זאת, להציב גם צלפים ומאבטחים על הגגות, אשר יוכלו לאתר חשודים.

כמו כן, לדעתי ישנו צורך בהתערבות של המשטרה המקומית, אשר עליה להציב שוטרים בכניסה לבית הספר, באפוד מלא ומוכנות לאבטח. נראה שהאבטחה המקומית נהנתה מהשקט הזמני שנקרה בדרכה והשגרה המסוכנת תפסה את מקומה. הקהילות היהודיות תמיד היו ונראה שבמשך שנים נוספות – עוד ימשיכו להיות בסכנה ברחבי העולם, אך עלינו לעשות את המירב שניתן בכדי למנוע את חזרתם של מקרים נוראיים שכאלו.



קטגוריות:מאמרים

סגור לתגובות.