אבטחת נציגויות ושגרירויות ישראליות בחו"ל

מת: אל"מ במיל' בני טל

הרכב שנפגע בפיגוע בניו דלהי. צילום: חדשות 10

אבטחת שגרירויות ונציגויות ישראליות בחו"ל, מעולם לא היתה פשוטה ובמיוחד שלא בעת האחרונה. רמת האיום בכל הנציגויות בחו"ל עלתה למקסימום וצוותי הביטחון הם מצומצמים וקטנים. שיתוף פעולה של כוחות השיטור והביטחון המקומיים עם מאבטחי הנציגויות, עשוי להפוך את המשימה לאפשרית ונוחה יותר, אך עדיין ישנם מספר צעדים שיש להקפיד עליהם.

מעבר לאבטחת המבנה הפיסי של השגרירויות, ישנה המשימה בה נפלו למשל השבוע בהודו – ההגנה על בעלי התפקידים עצמם ומשפחותיהם, אשר מהווים מטרה לא פחות. הזיהוי והמעקב אחר אנשים אלו, הוא פשוט ביותר לאור השיטה הנהוגה ברחבי העולם.

היעילות הפכה לסימון מטרה

כל מדינה מנפקת לשגרירויות שבתחומה לוחיות רישוי מיוחדות. מדובר בלוחיות שבדרך כלל יהיו בצבע שונה ועם סמל המידע על כך שמדובר ברכב דיפלומטי. במקור, הסימון נועד לתת חסינות אוטומטית מפני דו"חות ואישור קל יותר של מעבר באזורים מיוחדים.  הבעיה היא שבצורה זו, ניתן גם לזהות רכבים של מדינות ספציפיות ולעקוב בקלות אחר רכבים דיפלומטים ולאסוף מודיעין במטרה לפגע בהם ביעילות.

הצעד הראשון שיש לנקוט הוא הפיכת לוחיות הרישוי ל"רגילות", בדיוק כפי שצה"ל עשה ללוחיות הרישוי של רכביו הלא מבצעיים, במטרה למנוע מהם להפוך ליעד.

צפו בסיקור התקרית בהודו מתוך חדשות ערוץ 10:


שגרה של שבירת שגרה

בנוסף, יש להמנע משימוש באותו הרכב לצורך התניידות ולשכור רכבים מדגמים שונים אשר יוחלפו אחת ליומיים-שלושה. המטרה היא להקשות על המעקב ואיסוף המודיעין על ידי המפגעים. כל תוכנית לפיגוע מתחילה בד"כ באיסוף מודיעין ללמידת השגרה של המטרות ומציאת זמני ונקודות התורפה שלהן. ברגע שהשגרה תשבר, המסלולים לא יהיו קבועים, סימני הזיהוי יתחלפו וכו', הדבר יקשה על הוצאה לפועל של פיגוע יעיל.

שבירת השגרה לכשעצמה היא יעילה, אך עדיין, אין להסתמך רק עליה ויש לנקוט באמצעי אבטחה אקטיבים כגון שומרי ראש גלויים וסמויים בסביבת הדיפלומטים ומשפחותיהם, מעבר לרכבים משוריינים גם לשעות הפנאי ושדרוג שיתוף הפעולה עם נציגי הביטחון המקומיים.

במקרה האחרון, כוחות הביטחון שלנו ואלו המקומיים – נכשלו. המפגעים הגיעו לרחוב המאובטח ביותר באזור, בו נמצאות כל הנציגויות הזרות והצליחו לפעול.

לסיכום, חשוב שאנשים יהיו במצב של דריכות וברמת אימון ומקצועיות גבוהה ואולי אף יש לתגבר אותם באמצעות חברת אבטחה פרטית מוסמכת. אין ספק כי המשימה איננה פשוטה, אך היא עומדת בפנינו ויש להתמודד עמה על הצד הטוב ביותר.



קטגוריות:מאמרים