הנשק חוזר לעובדי חברות האבטחה לאחר עבודתם: מהלך חיובי?

25.11.2014

התקופה האחרונה שמתאפיינת באירועי טרור בעיקר באזור ירושלים ובשטחי יהודה ושומרון, הביאה את השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', לגבש לאחרונה מספר הקלות בתחום הנשק בישראל, על מנת שמספר גדול יותר של אנשים המתאימים לכך יוכלו לספק מענה בזמן אמת לאירועי פח"ע (פעילות חבלנית עוינת).

אחת ההנחיות החדשות היא הוראת שעה, לפיה מאבטח המועסק בחברת אבטחה יוכל לקחת את נשקו האישי לביתו לאחר שעות העבודה. כזכור, רק לפני קצת יותר משנה שונו ההנחיות בנושא בשל מספר מקרי רצח שבוצעו על ידי מאבטחים פרטיים באמצעות כלי הנשק שברשותם. ההחלטה ההיא, הגיעה לאחר תהיות בציבור מדוע אנשי חברת אבטחה נשארים עם נשק בסיום המשמרת ולאחר ה"פיגוע החברתי" בסניף בנק הפועלים בבאר שבע. הפעם, ההנחיה מוגבלת בזמן וצפויה להיות מבוטלת כאשר ההערכות ידברו על רגיעה.

על הצורך ועל הסכנות הטמונות במהלך

מאז ההחלטה להחזיר את כלי הנשק למאבטחים מעבר לשעות העבודה, הופנו פניות מטעם גורמים שונים ובהם ארגוני נשים לשר לביטחון פנים, לפיהן אין לבצע את הצעד שהוגדר כ"פזיז". באתר "שיחה מקומית" למשל, הוזכר כי במשך למעלה משנה, מאז שנכנסו ההנחיות להפקיד נשק אישי על ידי מאבטחים, לא התרחשו מקרי רצח על ידי מאבטחים. בשנה שקדמה להחלטה, לעומת זאת, אירעו 8 מקרי רצח שכאלו.

אין ספק שהמצב האידאלי הוא שמאבטח מסיים את משמרתו ומפקיד את נשקו אצל חברת אבטחה שבה הוא מועסק. עם זאת, כוחות הביטחון אינם יכולים לספק מענה לכל אירוע ביטחוני ובמקרים מסוימים, בתקווה שלא יתרחשו כלל, מאבטח או יוצא יחידה מיוחדת הנושא נשק, יכול להציל את חייהם של אזרחים רבים, אם ייתן מענה מיידי לסכנה.

לכן, בזמן זה, יש צורך לתת את כלי הנשק לעובדים בחברות אבטחה רק לאחר בדיקה מעמיקה של המאבטחים עצמם. בנוסף, הייתי ממליץ לבצע לכל מאבטח בדיקות פסיכולוגיות ואישיות אחת לכמה חודשים, על מנת לוודא כי מדובר באדם נורמטיבי ולהקטין את הסיכוי ככל שניתן, שיבצע שימוש שלא כדין בנשק כדי לפגוע באחרים.

בנוסף להנחיה זו, המשרד לביטחון פנים והמשטרה החליטו לשנות את הקריטריונים למתן רישיון נשק. המשמעות היא שבוגרי יחידות ביטחון מיוחדות, קציני מילואים ואלו שסיימו את דרכם במשטרה יוכלו לקבל רישיון להחזיק כלי נשק. השר אהרונוביץ' הבטיח כי ההחלטות שהתקבלו ובהן הנפקת רישיונות הנשק תבוצענה תוך בקרה, אחריות ושיקול דעת מחמירים. כעת נותר לקוות שלא נחזור לכותרות על אירועים לא נעימים מצד מאבטחים ואנשי ביטחון, רק בשל העובדה שנשאו נשק מחוץ לשעות העבודה.

תזכורת: הירי בסניף בנק הפועלים בבאר שבע

 

 

 



קטגוריות:מאמרים

סגור לתגובות.