הפתרון לאחסון נשקים של מאבטחים מחברות אבטחה פרטיות – לא מקצועי

18.04.2013


בחודשים האחרונים עלה נושא אחזקת הנשק של המאבטחים לכותרות, זאת בעקבות שורה של מקרים בהם שימש כלי הנשק לפגיעה ורצח.

בעקבות מקרים אלו, נדרש המשרד לבטחון פנימי לפעול בנושא ולפני כשבועיים התבשרנו על החלטה חדשה לפי נקבע כי כל בתי העסק טעוני הרישוי ע"י המשטרה, המחויבים באבטחה חמושה, יידרשו להקים במקום כספת בה יופקד נשק המאבטחים בתום משמרתם.

עוד הוחלט כי במהלך הימים הקרובים יתחילו אנשי המשרד לביטחון פנים במגעים עם ראשי השלטון המקומי, כדי למצוא פתרון לאחסנת כלי נשק של מאבטחי מוסדות החינוך, כשהמטרה היא למצוא פיתרון לסוגיה עד תחילת שנת הלימודים הקרובה.

במשרד לביטחון פנים אמרו כי ההחלטה נועדה לצמצם את האפשרות שכלי נשק של מאבטחים מחברות אבטחה פרטיות  יגיעו לידיים עוינות או לגורמים פליליים, בין אם כתוצאה מרשלנות או בשל העבודה כי לא ניתן לאבטח את הנשקים בבתי המאבטחים בכל שעות היממה.

אחסנת נשק מאבטחים דורשת פרוצדורה מסודרת

עם כל הכבוד להחלטה של המשרד לבטחון הפנים, נראה כאילו היא נבעה מלחץ ציבורי ולא מתוך שיקול מקצועי הגיוני. ראשית, אחסון כלי נשק דורש פרוצדורה מסודרת וספק מאוד אם ניתן ליישם אותה על כל עשרות אלפי מאבטחים פרטיים ועשרות אלפי כלי הנשק הנמצאים ברשותם.

אחסנה מסודרת דורשת אדם שיהיה אחראי עליה לצורך הרישום, הבדיקה והאפסון – בדיוק כמו שיש נשק בצבא. אלא שבניגוד לצבא, בו הנשקיה זמינה 24 שעות, הרי שבמקומות אזרחיים, קשה לי לראות איך מאיישים עוד כוח אדם שיוכל לתת מענה גם כשמשמרת מתחלפת ב- 2 בלילה.

מה גם שבאיזור צבאי יש מקומות בהם ניתן לפרוק את הנשק בשטח פתוח מול חומת מגן ב- 45 מעלות. אני לא רואה איך זה נעשה במקומות אזרחיים סגורים.

מה יקרה אם למטורף תהיה גישה לעשות נשקים הנמצאים במקום אחד?

אחסון נשק הוא דבר שאין להקל בו ראש. אסור להתייחס לאחסון נשק כמו שמתייחסים לאחסון לפטופ, למשל. הכנסת הנשק לכספת נעולה בצורה עצמאית לא תפתור את הבעיה, כי לא יהיה פיקוח ורישום.

הפתרון שהמשרד לבטחון הפנים יכול רק להחריף את תופעת מסוכנות כלי הנשק של המאבטחים ולהוסיף להפקרות – יותר מהמצב הנוכחי. כי היום למטורף יש גישה לנשק אחד. מה יקרה אם לאותו מטורף תהיה גישה לעשרות נשקים הנמצאים במקום אחד?

יותר מזה – ברגע שיש נשק שידוע שהוא שייך לאותו אדם, פענוח הרצח שבוצע באמצעותו הוא יותר פשוט, לעומת מקרה בו לאותו נשק יכולה להיות גישה לעשרות ידיים. מעבר לזה החיוב באפסנת נשק יכולה להוביל מצב של פליטות, שיתרחשו כתוצאה מפריקה לא נכונה של הנשק.

הפתרון – הורדת מספר כלי הנשק למאבטחים

כפי שהתבטאתי לפני מספר שבועות בטלוויזיה – הפתרון הוא הפחתה מאסיבית של מספר כלי הנשק המסתובבים בשוק על ידי הורדת הדרישה של מאבטח חמוש במקרים שאין בהם צורך.

לפעמים מאבטח חמוש הוא יותר מסוכן לעצמו ולסביבה שלו ממאבטח לא חמוש. ואני מתכוון לאותם מאבטחים מבוגרים בעלי הכשרה מינימלית, שהתמודדות שלהם במצבי לחץ בהם ייאלצו להשתמש בנשק – מוטלת בספק.



קטגוריות:מאמרים

סגור לתגובות.