האם נכון לצייד בעלי תפקידים בקהילות היהודיות בנשק?

18.01.2015

בשבועות האחרונים מופנה הזרקור העולמי ליבשת אירופה בעקבות הפיגועים במערכת העיתון "שארלי הבדו" ובסופרמרקט הכשר, שניהם בפאריס. בין הכותרות הרבות על הריגת המחבלים האחראים לפיגועים השונים והחיפושים אחר טרוריסטים נוספים ברחבי אירופה, עולים הקולות מהקהילות היהודיות ביבשת, שחרדות לשלום אנשיהן, במיוחד לאחר שהפיגוע המשמעותי האחרון בוצע בסופרמרקט כשר והנרצחים בו כולם היו יהודים.

כותרת הכתבה מתוך וואלה (צילום מסך, תמונה: AP)

כותרת הכתבה מתוך וואלה (צילום מסך, תמונה: AP)

בעקבות גל הטרור באירופה, מנכ"ל איגוד הארגונים היהודיים הורה לארגוני הבת לתגבר את האבטחה בכל המוסדות היהודיים ביבשת. בנוסף, הוא הורה לדרוש מהרשויות המקומיות ומגורמי הביטחון במדינות השונות, להציב אנשי אבטחה חמושים שימנעו התקפות אפשריות של גורמי טרור. ואכן, בקהילות היהודיות השונות, הוצבו אנשי ביטחון מטעם חברת אבטחה וחיילים להגנה על המוסדות, במיוחד על בתי הכנסת שבהן נערכו תפילות בשבת.

כמו כן, על פי דיווחים מכלי התקשורת, חלק ממוסדות החינוך היהודיים בבלגיה נסגרו בהוראת הממונים על כך, ולא פורטה הסיבה הספציפית לכך. בעקבות המצב, גם הועלתה הצעה לספק נשק לאנשים נושאי תפקידים בקהילה – שהתקבלה בתגובות מעורבות.

נוכחות אנשי הביטחון עשויה להרתיע

אין ספק כי המצב באירופה, שהיה נפיץ ממילא, השתנה וכעת יש לתת מענה בדמות שמירה ואבטחה מעובה לאזרחי המדינות השונות, ובמיוחד לבני הקהילות היהודיות שעלולים להיות המטרה פעם נוספת. בתקופה הקרובה ואף מעבר לכך – ישנה חובה להציב אבטחה במוסדות היהודיים ובבתי הכנסת, כדי לתת מענה לאירועי טרור אפשריים ובמיוחד על מנת להביא לתחושת ביטחון בקרב היהודים. כמי שמנהל חברת אבטחה, ניתן לומר כי נוכחותם של שומרים היא לא פעם משמעותית ומהווה גורם מרתיע המקשה על הוצאה לפועל של פעולות עוינות.

היכן שהרשויות לא מסוגלות למצוא פתרונות אבטחה, על הקהילה היהודית להיכנס לפעולה ולהגן על עצמה – בין אם על ידי נשיאת כלי נשק על ידי בעלי תפקידים, ובין אם על ידי שכירת שירותים של חברת אבטחה מקומית שתבצע את העבודה. עם זאת, עושה רושם שבמדינות השונות באירופה, מתייחסות הרשויות בכובד ראש לכל סכנה אפשרית (לפחות בנקודת הזמן הזו) ונוקטות צעדי מנע בדמות הצבת אנשי ביטחון רבים במקומות שונים.

נשיאת נשק – פתרון יעיל?

באשר לנשיאת הנשק – כמובן שאין לצייד כל אדם בקהילה היהודית בנשק, אבל בעלי תפקידים, העומדים בקריטריונים מסוימים, בהחלט יכולים לשאת בנשק בתקופה רגישה זו ולסייע במאמץ למנוע פיגועי טרור. מתן מענה מיידי לאירוע פח"ע עשוי להיות ההבדל בין אירוע ללא נפגעים לאירוע עם נפגעים שחלילה יותיר חותם למשך זמן.



סגור לתגובות.