סערת הדרבי: כדי להישמר, ערן זהבי חייב לעזוב את הארץ

כמו כל מדינת ישראל, גם אני עקבתי אחרי הכותרות מהיומיים האחרונים, שדיווחו על אירועי הדרבי התל-אביבי האלים שפוצץ עוד לפני תום המחצית הראשונה. אחד מאוהדי הפועל ת"א פרץ לכר הדשא בעיצומה של המחצית הראשונה וניסה לפגוע במי שנחשב לכוכב של היריבה – ערן זהבי, שחגג דקות ספורות לפני כן שער בהתגרות בקהל האדומים.

האוהד הצליח לפרוץ באין מפריע לדשא ואף התקוטט עם זהבי במשך מספר שניות – ורק אז אנשיה של חברת אבטחה שנשכרה לטובת המשחק השתלטו עליו. השחקן המותקף הורחק באופן תמוה מהמשחק על ידי השופט. מאותו אירוע, נעשה ניסיון לחדש את המשחק, אך לאחר כמה שניות פרצו אוהדים נוספים משני המחנות לכר הדשא והשופט נאלץ לסיים את המשחק. המאבטחים מטעם אותה חברת אבטחה שהשתלטו על האוהד הסורר, נראו חסרי אונים לנוכח האנדרלמוסיה שהחלה באצטדיון בלומפילד.

רק המשטרה צריכה לטפל באוהדי הכדורגל

ערן זהבי (ניר קידר)

ערן זהבי (ניר קידר)

הרבה כותרות זעקו כי מדובר במחדל. לדעתי לא מדובר במחדל של חברת אבטחה כזו או אחרת, משום שהטיפול בכל סוגיית האוהדים במגרשי הכדורגל צריך להיות משטרתי, ולא טיפול של חברה לאבטחה. זו גם הסיבה שבגללה אני לא מופתע מכך שהאוהד הסורר נתפס רק לאחר כמה שניות ויצר מגע עם זהבי. כמו שזה נראה כיום, הקהל הישראלי לא ממש חושש מהסדרנים, אבל חושש מכוחות משטרת ישראל. כך גם אותם פורעי חוק שמנסים אחת לכמה זמן לפרוץ אל כר הדשא (דבר המהווה עבירה פלילית כפי שמצוין בשלטים במגרשים).

הפתרון הוא הצבת שוטרים ויחידות מיוחדות של המשטרה במגרשים. הם ורק הם יודעים להתמודד עם אבטחה במגרשי הספורט. בנוסף, על השוטרים לעבור הדרכות מטעם מומחי הכדורגל ממדינות כמו אנגליה, בהן הם יקבלו את כל הכלים שבאמצעותם יפעלו. הבעיה כיום היא ששוטרים בשכר המגיעים למגרשי הכדורגל, לא נמצאים ברמת מוכנות גבוהה, שלא לדבר על רמת הכושר הגופני הירודה לרוב. שוטר בשכר הוא אדם שמעוניין להשלים הכנסה בלבד, ולא עוסק באופן יומיומי באבטחה, ולכן הוא מסוגל לתת מענה מוגבל ביותר לבעיות של אלימות במגרשים.

אבטחה אישית לזהבי? הוא צריך לשחק בחו"ל

בנושא אחר – השחקן שעמד במרכז האירועים הוא ערן זהבי ממכבי ת"א, אליו הוצמדה אבטחה אישית לאחר האירוע. לטעמי, מאבטחים אישיים לא יכולים לפתור את הבעיה הגדולה שבה מצוי זהבי, בטח שלא בטווח הזמן הרחוק. סביר מאוד להניח כי אבטחה אישית שתוצמד לזהבי תתרופף עם הזמן עד שתבוטל לחלוטין – והוא יהיה חשוף לפגיעה. ישנה בהלה ובמקרים כאלו אין לקחת סיכון, שכן ייתכן שקיימים אנשים שינסו לפגוע בו.

לכן, המסקנה המתבקשת בעיניי היא שערן זהבי חייב לעזוב את הארץ לשנתיים-שלוש (אפילו לשחק בחו"ל ולא בישראל). אציין מקרה שבו חברת האבטחה שלנו נשכרה לאבטח את העיתונאי צדוק יחזקאלי לאחר שזה הותקף על ידי אנשים שניסו לפגוע בו. לאור המצב המורכב, המלצתנו הייתה שיחזקאלי יעזוב את ישראל – ואכן הוא נשלח על ידי "ידיעות אחרונות" לארצות הברית. במקרה של זהבי, סביר להניח כי הוא יזכה לאבטחה אישית גם כאשר יעבור לחו"ל, לפחות בשבועות הראשונים. חודש ינואר מתקרב ולכן לא אופתע אם אראה את השחקן עוזב את הארץ כבר בקרוב.

צפו במהומה בבלומפילד: