לא רק שרים – גם את ראשי המחאה צריך לאבטח

27.06.2012

שנה שעברה, ציינתי באחד הפוסטים באתר, את המרקם השברירי המבדיל בין המשטרה למפגינים, אך גם ציינתי באיזו מהירות המצב עשוי להתדרדר לכדי אלימות קשה – משני הצדדים. האירועים בסוף השבוע האחרון, הוכיחו כי בשני הצדדים ישנם מי שמעוניינים להקשות את המצב, אך לדעתי, הם מוכיחים בעיקר את חוסר התכנון הראוי מצד ה"מערכת".

 

סיר הלחץ של התסכול

אני מאמין באמת ובתמים, כי כי לרוב המפגינים בסוף השבוע האחרון ובמיוחד ביום שישי, היו כוונות שלום. המפגינים הללו, הם מלח הארץ, רובם שירתו בצבא, לומדים ועובדים מסביב לשעון ועדיין – לא מצליחים להחזיק את הראש מעבר לקו שכר הדירה והמחייה הבסיסית.

לדעתי הבעיה החלה, כאשר המשטרה, באקט המעיד על לחץ, זימנה פעילי מחאה ידועים לחקירות תחת אזהרה לקראת הקיץ. ברגע זה, היא בעצם סימנה אנשים לא פליליים – כאויבי הציבור וכתוצאה מכך, את כלל המפגינים ככאלה.

בנוסף לחקירות אלו, החליט ראש העיר חולדאי, שלא לאפשר את הקמת שדרת האוהלים ברוטשילד מחדש ולהקשות את אישור ההפגנות. המפגינים, אשר מכונסים ללא סיבה הגיונית אל תוך סיר הלחץ של יוקר המחייה, יחס השלטונות והניסיונות להשתיקם – עוד יתפוצצו החוצה. היום שבו צעיר מתוסכל יקח את נשקו האישי מהמילואים וינסה להשליט עמו סדר, לא נראה לצערי רחוק כל כך.

ההיסטוריה חוזרת

ניסיונות התקשורת והשלטונות להכתים את אנשי המחאה, נעשים ברובם על ידי יצירת הפרדה בינם לבין "העם". זהו צעד נוסף, בדיוק כפי שביצעה המשטרה, בהפיכת אנשי המחאה ל"אויבים". צעדים מסוכנים שכאלו, עשויים להחזיר את הרגע בו אזרח מחליט כי האויב סומן ועליו "לטפל בבעיה" בכוחות עצמו.

בכל צד ישנו גם הקומץ הקיצוני ובן רגע יכול לקום בישראל "יונה אברומשי" חדש. לכן, למרות שהדבר ישמע מעט מצחיק בעיני אנשים מסויימים, אני ממליץ להקים מערך אבטחה אשר ישמור על דפני ליף. המתנגדים לה ולחבריה, אשר מוצגים כמנהיגי המחאה, גוברים מיום ליום והסכנה הרובצת עליהם היא ממשית.

לסיכום, התנהלות השלטונות, אשר מנסים למנוע מהציבור את זכותו הבסיסית להפגין ולמחות על קשיי המחייה, מסייעים להקצנת המחאה והפיכתה למהפכה. צעדים אלו, מזכירים את תחילתם של משטרים חשוכים מן העבר וכפי שההיסטוריה לימדה אותנו, התנהלות קיצונית עשויה לגרום לשפיכות דמים. יש לאבטח את ראשי המחאה בעזרת אנשי מקצוע מומחים ועל השלטונות להפסיק לנסות ולמנוע את מחאתם של ההמונים.



קטגוריות:מאמרים

סגור לתגובות.