פינוי גבעת עמל: על המלאכה הלא פשוטה של פינוי אזרחים

29.12.2014

במהלך היממה האחרונה סיקרה התקשורת, על ערוציה השונים, את הפינוי של שמונה משפחות מבתיהן שבשכונת גבעת עמל בתל אביב, לאחר שבית המשפט פסק בהליך המשפטי המורכב נגד תושבי השכונה. במקום הבתים שצפויים להיהרס עם השלמת הפינוי, יוקמו מגדלי יוקרה. עיקר טענותיהן של המשפחות במקום הוא שהפיצוי שהוצע להן אינו הולם.

כותרת הכתבה מתוך וואלה (צילום מסך)

כותרת הכתבה מתוך וואלה (צילום מסך)

הפינוי נעשה בשעות הלילה והבוקר המוקדמות על ידי כ-500 שוטרי יס"מ. משאיות מטעם ההוצאה לפועל הגיעו אף הן לשכונה כדי לפנות מהבתים את הריהוט והחפצים של המשפחות, כצעד מקדים להריסת הבתים. המשפחות שמנהלות מאבק מתוקשר כנגד פינוין, התנגדו בכל תוקף לעזוב את המקום ואיתם היו פעילים חברתיים ואף חברי הכנסת אילן גילאון ממרצ וחבר הכנסת דב חנין מחד"ש.

לדברי גילאון והתושבים במקום, וכפי שניתן לראות בתיעוד הווידאו מהמקום, הפינוי כנגד חלק מהתושבים היה אלים בשל התנגדותם למהלך. אחדים מהם אף נזקקו לטיפול רפואי כתוצאה מלחץ נפשי ומעימותים עם הכוחות המפנים.

כוחות הביטחון או כל חברת אבטחה שעוסקת במשימות פינוי פולשים, מכירה את הקונפליקט: מצד אחד, ישנן משפחות עם ילדים בנכסים מסוימים ופינוי שלהן מהווה מעמסה רגשית. מצד שני, מדובר בהחלטה מטעם בית המשפט שיש לבצעה והיא נעשית בגיבוי החוק. סביר להניח, כי בשל המקרה המתוקשר והעובדה שמדובר במפונים רבים, לא נשכרה חברת אבטחה לביצוע הפינוי.

באילו מקרים נוספים ודומים יש צורך בכוחות אבטחה?

עם זאת, במקרים רבים שבהן ישנו חוק, קיים קושי מצד הרשויות לאכוף אותו, במיוחד לאור העובדה שהאכיפה נתקלת בהתנגדות עזה. אכיפת החוק נעשית לא רק במקרים של פינוי אוכלוסיות מנכסים מסוימים או הרחקת אוכלוסייה מתנגדת, אלא גם במקרים הבאים:

  1. הליכי הוצאה לפועל – ביצוע עיקולים, מסירת אזהרות לאזרחים ולתושבים, תפיסות כלי רכב ועוד.
  2. כינוס נכסים – החברה מהווה זרוע מבצעית של כונס הנכסים, מתמודדת עם נושים המאיימים בתפיסת הנכסים ומבצעת עבודות הוצאה לפועל עבורו.

חשוב לציין כי כאשר חברת אבטחה מבצעת פינוי פולשים או מבצעת הליכי הוצאה לפועל כמו הרחקת אוכלוסייה, עליה לבצע את המוטל עליה בצורה מהירה ומוקפדת ולשתף פעולה בצורה מלאה עם רשויות החוק.

צפו בסרטון מהפינוי שהעלה ח"כ אילן גילאון לרשת:



סגור לתגובות.