אבטחת הנשיא מורסי בזמן המשבר במצרים

12.12.2012

נשיא מצרים מוחמד מורסי אשר נבחר לתפקיד עם סיום כהונתו של קודמו בתפקיד חוסני מובארק, נתון בתקופה האחרונה להתקפה אישית חסרת תקדים נוכח כוונתו לבטל את משרת התובע הכללי ולהחיל שורה של תקנות אשר מרחיבות הלכה למעשה את סמכויותיו במידה ניכרת. 

בני טל - אבטחת אישים

 המטרה – למנוע התדרדרות למלחמת אזרחים עקובה מדם

 הציבור המצרי שלא ראה בעין יפה (בלשון המעטה) את ההחלטה שקיבל מורסי יצא בהמוניו לכיכר תחריר בקהיר, המקום בו קרמה עור וגידים ההפיכה שהביאה לסיום שלטונו של מובארק וקרא להתפטרותו של מורסי. בשלב מאוחר יותר הפגינו עשרות אלפים במספר מוקדים נוספים ברחבי העיר ואף פרצו לארמון הנשיאות.

 על מנת להחזיר את המצב לקדמותו ולהשיב את הסדר על כנו, הוציא הצבא כמות גדולה של חיילים וטנקים לרחובות קהיר על מנת לאבטח את הארמון ואת האתרים המרכזיים בעיר הבירה. כל זאת מחשש להתפרעויות נוספות שידרדרו את מצרים לפתיחתה של מלחמת אזרחים עקובה מדם.

 יחידת האבטחה האישית של הנשיא עובדת שעות נוספות

 באופן טבעי, ומעבר לשמירה על הסדר ברחובות הבירה, ישנה חשיבות קרדינלית לשמירה על שלומו ובטחונו האישי של הנשיא המכהן. הניסיון ההסטורי מלמד כי בתקופות שהתאפיינו בחוסר יציבות שלטונית, מנסים לא פעם גורמי אופוזיציה מיליטנטיים לנצל את הבלבול בו שרויים רשויות אכיפת החוק על מנת לתפוס את השלטון ולהדיח את המנהיג. תרחיש זה, על אחת כמה וכמה במדינה שעבורה המסורת הדמוקרטית היא תופעה חדשה עלול להיות הרה אסון.

 פה בדיוק נכנסת היחידה לאבטחת אישים של הנשיא לכוננות מיוחדת: ראשית, עליה לבודד את הנשיא ואת משפחתו במתקן ייעודי וסודי שנמצא מחוץ לעיר. ברור ונהיר הוא שבמתקן מסוג זה חייבים להימצא כל אמצעי השליטה הרלוונטיים שיאפשרו לנשיא למלא את תפקידו כהלכה. מיותר לציין כי מיקומו של הבונקר הסודי חייב להיות ידוע אך ורק לאנשים בודדים המחזיקים בסיווג הבטחוני הגבוה ביותר.

 בנוסף, על יחידת האבטחה לוודא כי במקום מורסי יופיע בציבור אך ורק כפיל שנראה בדיוק כמוהו. הרציונל שמאחורי הפעולות הללו הוא לבצע תרגיל הטעייה מוחלט באשר למיקומו האמיתי של הנשיא ובה בעת לשדר לציבור את התחושה כי הכל מתנהל כשורה.

 גדוד האבטחה הנשיאותי ויחידות הלוחמה המיוחדות צריכים להגן על הנשיא הנבחר בכל מחיר, וזאת בעיקר משום שהם יודעים טוב מכולם כיצד רק בשנה האחרונה נרצח מועמר קדאפי, שליטה לשעבר של לוב, שכנתה של מצרים, על ידי המפגינים שדרשו – ואף קיבלו בסופו של דבר את ראשו.



קטגוריות:מאמרים

סגור לתגובות.