בדיקות פסיכולוגיות למאבטחים חמושים – צעד מבורך, אך לא מושלם

03.02.2015

במשך תקופה ארוכה נדונה בכנסת היוזמה לבצע בדיקות פסיכולוגיות למאבטחים חמושים, בשל ריבוי מקרי הרצח הרבים שבוצעו על ידי מאבטחים נושאי כלי נשק. הדיונים בנושא החלו בשנת 2013 לאחר מספר אירועי רצח. כעת, כשנה וחצי לאחר מכן, החלו ליישם תקנה חדשה המחייבת כל חברת אבטחה – ביצוע בדיקות פסיכולוגיות למאבטחים חמושים. ועדה מיוחדת בראשותו של השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', החליטה להורות על יישום הצעד המבורך החל מחודש זה, כפי שפורסם באתר Mako.

בחודשים האחרונים כאמור, נערכו דיונים בנושא ובמסגרתם נבדקו מה נהוג במדינות שונות מערביות, דוגמת גרמניה, שבדיה וספרד. במדינות אלה, יש לבצע בדיקה פסיכולוגית בטרם המאבטח מקבל כלי נשק לידיו, כדי לשלול אפשרות לבעיות כלשהן, שעלולות להביא לאסון.

הכתבה מחדשות 2 (צילום מסך)

הכתבה מחדשות 2 (צילום מסך)

עד היום, נהגו המשטרה ומשרד הבריאות להעביר למשרד לביטחון פנים את הנתונים על אודות העבר הפסיכיאטרי והקליני של כל מועמד לעבודה בחברת אבטחה המיועד לשאת נשק. למרות זאת, עלו טענות לפיהן בשנים האחרונות הייתה קיימת בעיה להעביר נתונים על אשפוזים מצד המועמדים – ובנוסף, נטען כי העובדה שאדם מסוים לא אושפז בעבר, לא מלמדת על הסכנה שעלולה להיווצר מהחזקת הנשק.

מחירה של הבדיקה הפסיכולוגית אצל פסיכולוגים שקיבלו אישור מיוחד מהמשרד לביטחון פנים, עומד על 600 ש"ח. מחיר זה מחולק שווה בשווה בין המועמד לתפקיד לבין חברת אבטחה שמעוניינת להעסיקו.

החלטה טובה, אך יש לבצע בדיקות תקופתיות

כפי שציינו, מדובר בצעד מבורך של המשרד לביטחון פנים שהיה אמור להתקבל כבר מזמן. בדיקות פסיכולוגיות הן אחד הדברים החשובים ביותר שצריך לבצע בעת קבלת מאבטח לעבודת אבטחה ובכלל, יש לבצע זאת לכל אדם הנושא נשק. חברת אבטחה BTS מבצעת בדיקות אלה כחלק בלתי נפרד מהמחויבות שלה ללקוחותיה ומתוך הבנה שעליה לגייס את המאבטחים הטובים והאיכותיים ביותר לתפקיד.

עם זאת, לא די בביצוע בדיקה פסיכולוגית אחת למועמדים לשמש מאבטחים. בעינינו, יש צורך לבצע בדיקה פסיכולוגית אחת לחצי שנה על מנת לוודא שמצבו של המאבטח תקין וכי לא נשקף כל בדל סכנה לסביבה כתוצאה מהחזקת הנשק. מי ערב לכך שמצבו הפסיכולוגי של מאבטח חמוש לא ידרדר בעתיד? על המשרד לביטחון פנים לחשוב על כך בכובד ראש ולעדכן חקיקה זו, שמטרתה טובה, אך ביצועה לוקה מעט בחסר.

בנוסף, עלות הבדיקה צריכה להיות מסובסדת על ידי המדינה. בתקופה רגישה זו מבחינה ביטחונית, ברור כי יש צורך באזרחים חמושים רבים, שיוכלו לספק מענה לאירוע חבלני במהירות ובכך למנוע אירוע רב נפגעים. מכיוון שזהו אינטרס ביטחוני ראשון במעלה, על המדינה לסבסד את הבדיקה ובכך להקל הן על חברות האבטחה והן על אזרחים שמעוניינים לשאת נשק לשם ביטחונם האישי.



סגור לתגובות.