על מחדלי האבטחה בתחנה המרכזית בת"א

19.02.2015
המאבטח מביט בתקיפה (צילומי האבטחה, צילום מסך מתוך אתר "וואלה")

המאבטח מביט בתקיפה (צילומי האבטחה, צילום מסך מתוך אתר "וואלה")

באתר "וואלה" פורסמה לאחרונה כתבה ובה צילומים ממצלמות אבטחה המתעדים תקיפה של חסר בית באמצעות מוט ברזל, בסמוך לאחת הכניסות של התחנה המרכזית בתל אביב. הדבר המדהים הוא שהעוברים והשבים והמאבטחים שצפו במתרחש, לא עשו דבר והותירו את הפצוע מדמם על הרצפה.

לחצו למעבר לידיעה ולסרטון

 

חקירה בנושא העלתה כי חסר הבית נהג לשהות באזור הכניסה לתחנה, בסמוך לאחת החנויות. אחיו של בעל החנות ביקש להרחיק את חסר הבית מחזית החנות ולאחר שזה לא התרחק, נטל החשוד לום ברזל וחבט בו בראשו ובפניו, עד שהוא התמוטט. כתוצאה מהפגיעה, נפצע חסר הבית באורח קשה, צעד בקושי לתחנת המשטרה הנמצאת בסמוך ורק אז קיבל סיוע והוזעקה עבורו ניידת טיפול נמרץ. הוא פונה מחוסר הכרה לבית החולים ואושפז עם פגיעת ראש קשה.

מסרט מצלמות האבטחה ניתן לזהות שני מחדלים עיקריים בטיפול באירוע מצד אנשיה של חברת אבטחה המאבטחים את התחנה המרכזית.

המחדל הראשון: ההתעלמות מהתקיפה

בכל חברת אבטחה המעסיקה מאבטחים איכותיים, יודעים כי תפקידם של המאבטחים הוא לספק מענה טוב לאירוע שבו עלולים להיפגע בני אדם. במקרה זה, המאבטח נראה במצלמות האבטחה מביט בנעשה מבלי לנקוף אצבע. בהקשר זה, מאבטח הוא מאבטח וכמו שהוא אמור לספק מענה לכל אדם חשוד או אויב, כך עליו לספק מענה לעבירה פלילית המתרחשת לנגד עיניו.

כאשר מאבטח מטעם חברת אבטחה נמצא במקום שבו מתרחש אירוע שכזה, עליו לאתר את הגורם התוקף ולנטרל אותו כדי שזה לא יפגע באחרים, שכן זהו תפקידו של המאבטח! על המאבטח, לכל הפחות, היה לנסות ולהתערב כדי למנוע מהתוקף לבצע את התקיפה, וכמו כן להזעיק משטרה. המשטרה באזור התחנה המרכזית מצויה במרחק הליכה ולכן מדובר בעניין של החלטה בלבד.

במצב הנראה במצלמות האבטחה, על המאבטח לא לשלוף את נשקו ולאיים על התוקף, אלא להשתמש באלה שבה הוא מצויד. ניתן לנסות לנטרל את היד המכה ולקחת את הלום, כדי שגם המאבטח בעצמו לא ייחשף לפגיעה.

המחדל השני: בדיקה ביטחונית מינימלית

המאבטח מאפשר לעוברים ולשבים לעבור לאחר בדיקה מינימלית (מצלמות האבטחה, צילום מסך מתוך אתר "וואלה")

המאבטח מאפשר לעוברים ולשבים לעבור לאחר בדיקה מינימלית (מצלמות האבטחה, צילום מסך מתוך אתר "וואלה")

בסרטון ניתן לראות את המאבטח בכניסה לתחנה המרכזית ממשיך בעבודתו כרגיל, כאשר עוברים ושבים נכנסים אל שטח התחנה. ניתן לראות שהבדיקה שמבצע המאבטח היא מינימלית ביותר, ובחלק מהמקרים הוא אפילו לא מבקש לפתוח תיקים. האם זוהי אבטחה אופטימלית? ברור שלא. לצערנו, כל אזור התחנה המרכזית, עם עשרות אלפי האנשים שעוברים בה מדי יום, היא אזור מסוכן מאוד שמהווה בטן רכה בכל הנוגע לאבטחה.

מכיוון שאנשים רבים עוברים בה מדי יום עם תיקים וציוד, על המשטרה להכריח את בעלי המקום להגביר את כמות המאבטחים, לבצע סיורים ולבדוק את העוברים והשבים בצורה מסיבית הרבה יותר. אחד הפתרונות הוא מגנומטר בכניסה לתחנה, כמו בתחנת הרכבת. ייתכן שמכיוון שמדובר בתחנה המרכזית בעלת הדימוי הבעייתי, היחס אינו רציני לסוגיית האבטחה, אך אסור ליצור מצב של איפה ואיפה ויש להיות מוכנים לכל תרחיש.

על יחידת האבטחה במטה הארצי של המשטרה לבדוק את הנושא בצורה מעמיקה, לבצע תרגילים, להכניס פצצות דמה ועוד. כמו שעושים זאת ברכבת, חובה לעשות זאת במקום גדול עוד יותר. דבר חשוב נוסף הוא איכות המאבטחים. לצערנו, רמת האבטחה בתחנה היא מהנמוכות שיש וספק אם המאבטחים הקיימים, שחלקם לא מנוסים בעבודתם, יוכלו לתת מענה לאירועים שחלילה עלולים להתרחש.



סגור לתגובות.