שוד יהלומים בשווי 50 מיליון דולר

26.02.2013

מחדל אבטחה מהגדולים בהיסטוריה הוביל לשוד יהלומים יקרי ערך בשווי של 50 מיליון דולר ממטוס בבלגיה, טרם המראתו לשוויץ.

בני טל – מתוך הכתבה בגלובס

רק בשבוע שעבר קראנו בגלובס על שוד היהלומים הגדול ממטוס בבלגיה, בזמן שהמטוס עוד היה בשדה התעופה. חבורה של 8 שודדים בעלי תעוזה חדרה לתוך לב ליבו של נמל התעופה בבריסל תוך פריצת הגדר ובזמן אפס הגיעו ישירות למטוס. ייתכן ואף היה להם מידע מוקדם לפיו חונה ליד המטוס משאית ובה מטען של יהלומים בשווי 50 מיליון דולר. מאבטחי המשאית מעמיסים את היהלומים אל המטוס, לתוך תא מטען מיוחד אשר נמצא בתא הטייס, שם מאבטחים את הסחורה היקרה. השודדים הצליחו לשים את ידיהם על השלל מבלי לירות ולו כדור אחד.  כל הפעולה לקחה לא יותר מ-3 דקות בלבד.

את רכב המילוט מצאו לא רחוק משדה התעופה, שרוף עד ליסוד לצורך מניעת זיהוי פלילי. כך מחקו טביעות אצבעות או סימנים נוספים. לשודדים המתין רכב מילוט אחר ומשם כל אחד מהם נעלם. אין ספק שכל המבצע הזה לא היה יוצא לפועל ללא מידע מודיעיני מוקדם ולכן חוקר רציני היה מצליח לפענח את השוד ואף למנוע אותו. לשודדים הייתה אינדיקציה ברורה באיזה נקודת זמן נמצא המטוס לא מאובטח כאשר היהלומים עליו, ידעו מהיכן להיכנס כאשר האבטחה דלילה יותר וחייבים לשאול שאלה מדוע לא נורתה יריה אחת לעבר השודדים. בתחום הביטחון קרו יותר מדי דברים מוזרים.

חברת אבטחה מקצועית ומיומנת הייתה צריכה לדאוג בשיתוף הנהלת נמל התעופה לגדר סלקטיבית ומחושמלת עם מערכות אזעקה בעלות רגישות גבוהה שברגע שמתקרבים או נוגעים בהם, באופן מיידי כל כוחות הביטחון האפשריים היו מוזנקים למקום. הראייה צריכה להיות כאילו מדובר בחדירת מחבלים אשר באים לפגע במטוס ובאזרחים חפים מפשע. קיימים אנשי צבא רבים בשדה התעופה בשוויץ, אך משום מה הצליחו השודדים להגיע אל המטוס מבלי שאף אחד ממעגלי האבטחה לא ימנע זאת בעדם.

חברת שמירה ואבטחה צריכה לדאוג לציוד המתאים, אנשים שיקיפו את המטוס 360 מעלות, עם אמצעי ראיית לילה, נשק כבד ואבטחה סמויה למניעת שוד דומה. על המאבטחים להיות בכוננות עליונה כאשר מורידים את הסחורה מהמשאית לכיוון המטוס ולהפך. חייבים להיות מוכנים לתסריט הגרוע ביותר. בחברת אבטחה מקצועית כוח האדם חייב להיות מתורגל למקרים דומים מאחר ולא כל יום מעבירים מטען בסדר גודל כזה. על האבטחה להיות היקפית גם במטוס עצמו ולא סתם לנעול את היהלומים בתא מטען כאילו היו מזוודה רגילה של נוסעים.



קטגוריות:מאמרים

סגור לתגובות.